İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • Öğrenci İşleri Müdürlüğü

    TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ YÖNERGESİ


     
    BİRİNCİ BÖLÜM
    Amaç̧, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
     
    Amaç
    MADDE 1- (1) Bu yönerge İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde ilgili anabilim dalları ile verilen tıpta uzmanlık eğitiminin esaslarını düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.
     
    Kapsam 
    MADDE 2- (1) Bu yönerge, Tıpta Uzmanlık Sınavı ile İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde eğitim almaya hak kazanmış uzmanlık öğrencilerine uygulanacak uzmanlık eğitiminin esaslarını kapsar.
     
    Dayanak 
    MADDE 3- (1) Bu yönerge, tıpta uzmanlık eğitimi ile ilgili, 03.09.2022 tarihinde Resmî Gazete’de yayınlanan 31942 karar sayılı “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği’ne uygun olarak, İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde ilgili anabilim dalları aracılığı ile verilen tıpta uzmanlık eğitiminin, ulusal ve uluslararası kurullarda tanımlanan yüksek standartlarda yapılandırılması ve yürütülmesi amacıyla hazırlanmıştır.
     
    Tanımlar 
    MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen tanımlamalar:
    a) Birim: Tıpta uzmanlık eğitimi veren anabilim dalı,
    b) Bölüm: Tıp Fakültesi Temel, Dahili ve Cerrahi Tıp Bilimleri Bölümleri,
    c) Çekirdek eğitim müfredatı: Uzmanlık eğitiminin tamamlanabilmesi için programda bulunması ve ilgili alanda uzmanlık eğitimi süresince her bir tıpta uzmanlık öğrencisinin alması gereken asgari eğitim ve öğretim müfredatı, 
    ç) Danışman öğretim üyesi: Uzmanlık öğrencisinin durumunu takip eden ve yönlendiren öğretim üyesi,
    d) Dekan: İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı,
    e) Eğitici: Uzmanlık eğitimi verme yetkisine sahip kişi,
    f) Eğitim sorumlusu: İlgili programda eğitimin işleyişinden ve koordinasyonundan sorumlu anabilim dalı başkanı,
    g) Fakülte Kurulu (FK): İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Fakülte Kurulu,
    ğ) Genişletilmiş eğitim müfredatı: Çekirdek eğitim müfredatını da içeren, kuruma özgü eğitim ve öğretim müfredatı,
    h) İEÜ: İzmir Ekonomi Üniversitesi,
    ı) İEÜTF: İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi,
    i) Program: Bir ya da birden fazla birim tarafından oluşturulmuş, belirli bir uzmanlık dalının eğitim standartlarını içeren ve çekirdek eğitim müfredatını kapsayacak şekilde yapılandırılmış fonksiyonel yapı,
    j) Program koordinatörü: Anabilim dalı başkanı tarafından atanan uzmanlık eğitimi program sorumlusu
    k) Rotasyon: Uzmanlık öğrencisinin uzmanlık eğitimi süresi içerisinde, kendi dalı dışında Tıpta Uzmanlık Kurulu tarafından belirlenen ve tamamlanması zorunlu olan eğitimi,
    l) Temsilci: Uzmanlık öğrencilerinin temsilcisi olan kişi,
    m) Tez danışmanı: Uzmanlık öğrencisinin tez çalışmasını yöneten öğretim üyesi,
    n) Tıpta uzmanlık eğitimi: Belirli anabilim dallarında uzman olabilmek için gereken kuramsal ve uygulamalı lisansüstü eğitim,
    o) Tıpta Uzmanlık Kurulu (TUK): Sağlık Bakanlığı bünyesinde uzmanlık eğitimine ilişkin kararlar almak üzere oluşturulmuş kurul,
    ö) TUEK: Tıpta Uzmanlık Eğitimi Komitesi, 
    p) TUKMOS: Tıpta Uzmanlık Kurulu Müfredat Oluşturma ve Standart Belirleme Sistemi 
    r) Tüzük: 19/06/2002 tarihinde Resmî Gazetede yayınlanan 24790 karar sayılı Tıpta Uzmanlık Tüzüğü,
    s) Uzmanlık Eğitimi Karnesi: Uzmanlık Eğitimi Takip Sistemi tarafından uygulanan uzmanlık öğrencisi yetkinlik formu,
    ş) Uzmanlık öğrencisi: Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği hükümlerine göre uzmanlık eğitimi gören kişi,
    t) Yeterlik Komitesi: Her uzmanlık alanında kurulan, o alanın en az üç öğretim üyesinden oluşan komite 
    u) Yönerge: İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönergesi,
    ü) Yönetmelik: 3 Eylül 2022 tarihinde Resmî Gazetede yayınlanan 31942 karar sayılı Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği.
     
    İKİNCİ BÖLÜM
    Eğitim, Uzmanlık Öğrencileri ve Eğiticiler 
     
    MADDE 5- (1) İEÜTF’nde tıpta uzmanlık öğrencilerinin kabulü ve yükümlülükleri 3/09/2022 tarihinde Resmî Gazetede yayınlanan 31942 karar sayılı Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğine göre gerçekleştirilir.
     
    Tıpta uzmanlık öğrencilerinin görev ve sorumlulukları 
    MADDE 6- (1)  (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2) Tıpta uzmanlık öğrencileri 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’na tabi olarak görev yaparlar. Tıpta uzmanlık öğrencileri, programda yer alan bütün eğiticilerin gözetimi ve denetimi altında araştırma ve eğitim faaliyetleri ile sağlık hizmeti sunumunda görev alırlar.
    (2) Tıpta uzmanlık öğrencilerinin görev ve sorumlulukları aşağıdaki şekildedir:
    a) (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2) Uzmanlık öğrencileri görev yaptığı hastanenin giyinme talimatlarına uymakla,
    b) Uzmanlık eğitimi karnesinde belirlenmiş eğitim, araştırma ve uygulama faaliyetlerini yerine getirmekle,
    c) Eğitimlerinin gerektirdiği hizmetleri yerine getirmek, anabilim dalının düzenlediği nöbetlerini tutmak, mazeret halinde nöbet listesinde değişimi usulüne uygun ve yazılı şekilde yapmak, nöbet yerini görev teslimi yapmadan terk etmemekle,
    ç) Program koordinatörü tarafından verilen, uzmanlık alanları ile ilgili görevleri yerine getirmek, ilgili anabilim dalının eğiticilerinin gözetim ve denetimi altında mezuniyet öncesi tıp eğitimindeki uygulamalara katılmak, sınavlarda gözetmenlik yapmakla,
    d) İlgili birim tarafından belirlenen mezuniyet sonrası ders, seminer, literatür/olgu sunumu ve diğer eğitim faaliyetlerini yürütmek ve/veya bunlara katılmakla,
    e) Gerek görüldüğünde lisans düzeyinde eğitim ve öğretim faaliyetlerinde hazır bulunmakla,
    f) (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2) Bütün görev, etkinlik ve uygulamalarda etik kurallara uymakla,
    g) Yatırılan hastalarla ilgili gerekli işlemleri yapmak ve dosyalarını hazırlamakla,
    ğ) Acil tanı, tedavi ve girişim gerektiren olguları ilgili uzmanlara bildirmek, acil olmayan olguların muayene ve laboratuvar sonuçlarını tamamlayarak vizite hazırlamak, vizitte uzmanlarla beraber bulunarak serviste geçen olaylar ve hastalar hakkında bilgi vermekle,
    h) Laboratuvar ve uygulama ağırlıklı anabilim/bilim dallarında eğitim görenler için, yetişmeleri için önemli olan rutin laboratuvar incelemelerini ve uygulamaları eğitim süreleri içerisinde öncelikli olarak yapmakla,
    ı) Poliklinikte görevlendirildiklerinde poliklinik işleyişi ile ilgili işleri tamamlamakla,
    i) Servis ve laboratuvarda oluşan tıbbi yönetimle ilgili acil iş veya hizmetler için gereken tedbirleri almak, uzmanın/öğretim üyesinin görüşünü gerektirecek durumlarda çalışma saatleri içinde servis uzmanına, bunun dışında nöbetçi uzmana, gerekirse hastane nöbetçisi uzmanına bilgi vermek ve ayrıca servisten ayrıldığında bulunduğu yeri bildirmekle,
    j) Hastalara ilişkin her türlü bilginin bilgisayarlara girilmesini sağlamak ve kontrol etmekle (hasta yatış/çıkışıyla ilgili yazışmalar, epikriz düzenlemesi, hastayla ilgili sağlık raporlarını düzenleyerek sorumlu olduğu uzman ya da öğretim üyesine sunmak, geçici rapor ve ölüm bildirgelerini düzenlemek vb.)
    k) Hizmet yerlerindeki hemşire, diyetisyen, ebe, hemşire yardımcısı, tıbbi teknisyen ve yardımcı hizmetlerinin görevlerini gözetlemek ve işlerini yerinde ve yolunda görmelerini sağlamak, servisin temizliğini, düzenini, hastaların bakımını, ilaçların ve yemeklerin tabelalara göre verilip verilmediğini kontrol etmek, görevini iyi yapmayanlara uyarıda bulunmak, kusurları sürdüren ve yineleyenleri, uyarıları dinlemeyenleri ilgili amirlerine haber vermekle,
    l) Çalıştıkları uzmanlık alanının gerektirdiği sürekli sağlık hizmeti göz önüne alınarak, ilgili yasa ve yönetmeliklerde belirlenmiş sayı ve nitelikleri taşıyan nöbet görevini üstlenmek, bu görevi anabilim dalı başkanlarının belirlediği kurallar içinde, hastanenin çalışma ilkeleri doğrultusunda yerine getirmekle,
    m) Birlikte çalıştıkları uzmanların veya öğretim üyelerinin onayını almadan başka dallardan konsültasyon istememekle, 
    n) Öğretim üyelerinin veya uzmanlarının onayını almadan hastalarına maddi yük oluşturacak ya da yapılacak uygulama ile girişimsel risk getirecek inceleme isteklerinde bulunmamakla (bilgisayarlı tomografi, manyetik rezonans incelemesi, anjiyografi, biyopsi vb.).
    o) Anabilim dalı başkanları ile diğer eğiticilerin verecekleri görev ve hizmetlerle ilgili bütün emir, direktif ve önerileri zamanında yapmakla yükümlüdürler.
    (3) Uzmanlık öğrencilerinin nöbet uygulaması üç günde birden daha sık olmamak kaydıyla ayda en fazla sekiz nöbet olacak şekilde düzenlenir. Gece nöbeti tutan uzmanlık öğrencileri nöbetin ertesi günü sağlık hizmeti sunumunda görev alamaz.
    (4) Tıpta uzmanlık öğrencileri muayenehane açamazlar, uzmanlık eğitiminin gerektirdiği durumlar dışında ücretli veya ücretsiz hiçbir işte çalışamazlar.
    (5) İşbu Yönergeye aykırı şekilde çalıştığı tespit edilen tıpta uzmanlık öğrencilerinin uzmanlık eğitimi ile ilişiği disiplin soruşturması sonrası TUK’a bildirilerek kesilir.
     
    Disiplin ve ceza işleri 
    MADDE 7- (1)Tıpta uzmanlık öğrencilerinin disiplin ve ceza süreçlerinde 2547 sayılı Kanun’un 53. Maddesi uygulanır.
      
    Uzmanlık öğrencisi temsilcisinin seçimi ve görevleri
    MADDE 8-(1) Her yıl Ocak ayında anabilim dalında uzmanlık öğrencilerinin kendi aralarında yaptıkları seçim ile “anabilim dalı uzmanlık öğrencisi temsilcisi” belirlenir ve bir yıl süre ile görev yapar.
    (2)Anabilim dalı uzmanlık öğrencisi temsilcisi uzmanlık eğitim programının tasarımı ve değerlendirilmesi, çalışma koşulları ve ilgili tüm süreçlerde her düzeyde alınan kararlarda söz hakkına sahiptir. Bu bağlamda anabilim dalı akademik kurulu, TUEK ve dekanlık tarafından davet edildiği toplantılarda, anabilim dalı uzmanlık öğrencilerini temsil eder,
    (3)Anabilim dalı uzmanlık öğrencisi temsilcisi uzmanlık öğrencilerinin kendi aralarında yaptıkları toplantılarda belirlenen sorunların ve çözümlerin anabilim dalı başkanlığı ve dekanlığa iletilmesi; uzmanlık öğrencileri arasında iletişimin sağlanması ve geri bildirimlerin paylaşılmasında görev alır.
     
    Uzmanlık eğitimi müfredatı 
    MADDE 9- (1) Tıpta uzmanlık eğitimi veren her anabilim dalı, ilgili ulusal / uluslararası uzmanlık derneklerinin görüşlerinden de yararlanarak, TUK tarafından oluşturulan çekirdek eğitim müfredatını esas alacak şekilde, genişletilmiş eğitim müfredatını hazırlar. Programın genişletilmesinde ilgili anabilim dalı eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri, yıllık program değerlendirme raporunu göz önüne alarak ortak bir çalışma yürütürler. 
    (2) Genişletilmiş eğitim müfredatı, anabilim dalının program koordinatörünün bulunduğu toplantıda, ilgili anabilim dalı akademik kurulunda görüşülerek son şeklini alır. TUEK onayına ve devamında Fakülte Kurulunun onayına sunulur. Programda yapılacak değişiklikler anabilim dalı akademik kurulu önerisiyle, TUEK bilgisi dahilinde onaylanır.
    (3) Genişletilmiş eğitim programı;
    a) Çekirdek eğitim müfredatını,
    b) Çekirdek eğitim müfredatına ek olarak diğer gerekli görülen klinik ve uygulamalı etkinlikleri,
    c) Anabilim dalı uzmanlık eğitim programında yer alan tüm eğitim etkinliklerini,
    ç) İç ve dış rotasyonları,
    d) Bilimsel araştırma etkinliklerini,
    e) Sınavlar ve tez ile ilgili bilgileri,
    f) Öğrencilerin kıdem durumuna göre sorumluluklarını içerir.
    (4) Eğitim programlarında uzmanlık öğrencilerine ilgi duyduğu alanlarda araştırma ve çalışma fırsatları yaratılmalıdır. 
     
    Bilimsel faaliyetler, araştırmalar
    MADDE 10- (1) Uzmanlık öğrencileri seminer hazırlar ve sunar, uluslararası indekslere giren makaleleri sunar ve tartışır.
    (2) Öğrencilere eğitimleri boyunca kongre, sempozyum gibi bilimsel toplantılara katılma fırsatı verilir. Bu toplantılar için, mevcut öğrenciler arasında adaletli bir katılım sırası belirlenir. Sunumu olan uzmanlık öğrencilerine katılım önceliği verilir.
    (3) Öğrencilerin, uzmanlık eğitimleri boyunca tezleri dışında araştırmaların planlanması ve yürütülmesinde aktif olarak yer almaları teşvik edilir.
    (4) Öğrencinin katıldığı bilimsel toplantılar ve yer aldığı araştırmalar öğrencinin karnesine kaydedilir.
     
    Eğiticilerin eğitim sürecindeki görevleri 
    MADDE 11- (1) Anabilim dalı başkanı / program koordinatörü her uzmanlık öğrencisi için bir öğretim üyesini, eğitime başlangıcın ilk ayında “Danışman Öğretim Üyesi” olarak görevlendirir. 
    (2) Danışman öğretim üyesi ilgili uzmanlık öğrencisine, tayin edilen danışman öğretim üyesine, tüm eğiticilere ve Dekanlığa bildirilir.
     
    Danışman öğretim üyesi 
    MADDE 12- (1) Danışman öğretim üyesi;
    a) Öğrencilerin genişletilmiş eğitim programındaki hedeflere ulaşmasının izlenmesinden,
    b) Dönem sonunda yetkinliklerinin belirlenmesinden,
    c) Altı ayda bir uzmanlık eğitim karnesini sorumlu olduğu uzmanlık öğrencisiyle değerlendirerek hedeflere ulaşma durumuna göre uzmanlık öğrencisi ile birlikte gelişime yönelik planlama yapmaktan,
    ç) Eğiticiler ile birlikte karne ve diğer gerekli bilgileri UEYS’ne kaydetmekten,
    d) Genişletilmiş eğitim programında ulaşılan ve ulaşılamayan hedefleri en az 6 ayda bir karne eşliğinde görüşmekten,
    e) Kıdem yılı sonunda çekirdek eğitim müfredatı programında hedeflenen klinik ve girişimsel yetkinlik hedeflerine ulaşıp ulaşmadığını belirlemekten,
    f) Uzmanlık öğrencisine mesleki bilgi, beceri, tutum, insani değerler ve etik konularında rehberlik etmek ve rol model olmaktan,
    g) “Tez Danışmanı” ile birlikte uzmanlık öğrencisinin tez konusuna karar verme sürecini izlemekten,
    ğ) Ruhsal ve fiziksel tükenmişlik durumlarında program koordinatörüne haber vermek, uygun çözümler üretmek ve takibini yapmaktan sorumludur.
    (2) Kıdem geçişlerinde, danışman öğretim üyesi detaylı bir raporla program koordinatörüne bildirimde bulunur. Program koordinatörü bu raporu Yeterlik Komitesine sunar ve yılına uygun gelişim basamaklarını göstermeyen öğrenciler TUEK’e bildirilir.
    (3) Her uzmanlık programında oluşturulan Yeterlik Komitesi, raporu değerlendirdikten sonra, program koordinatörü ve uzmanlık öğrencisinin de bulunduğu bir toplantıda eksikler ve sorunlar gözden geçirilir. Sorunlar ve ilgili eylem planı yazılı olarak kayıt altına alınır. İki taraf imzaladıktan sonra yürürlüğe girer.
     
    Anabilim dalı başkanı ve program koordinatörünün uzmanlık eğitimi sürecindeki görevleri
    MADDE 13- (1) Anabilim dalı başkanı ve program koordinatörü;
    a) Anabilim dalına ait çekirdek eğitim müfredatı ve genişletilmiş eğitim müfredatının, ilgili anabilim dalı akademik kurulu ile birlikte planlanmasını, uygulanmasını, düzenli olarak gözden geçirilmesini ve güncellenmesini sağlamak,
    b) Anabilim dalı akademik kurulu ile birlikte, çekirdek eğitim müfredatı ve genişletilmiş eğitim müfredatının ve ölçme-değerlendirmenin objektif ve güvenilir yöntemler kullanılarak çağdaş ölçütler düzeyinde yapılabilmesi amacıyla ölçme değerlendirme tasarımını hazırlamak ve geliştirmek,
    c) Uzmanlık öğrencisinin göreve başlama yazısını Dekanlığa göndermek,
    ç) Kıdem yılı sonunda çekirdek eğitim müfredatı programında hedeflenen klinik ve girişimsel yetkinlik hedeflerine ulaşılıp ulaşılmadığını belirlemek,
    d) Uzmanlık öğrencisinin göreve başlamasını takiben, anabilim dalında görevli bir öğretim üyesini “Danışman Öğretim Üyesi” olarak görevlendirmek ve Dekanlığa bildirmek,
    e) Uzmanlık öğrencisinin genişletilmiş eğitim müfredatında yer alan sunum, seminer, makale tartışması gibi eğitim etkinliklerini içeren programın yapılmasını sağlamak,
    f) Uzmanlık öğrencisinin rotasyon planlamalarını ve görevlendirmelerini yapmak,
    g) Anabilim dalı bünyesindeki uzmanlık öğrencilerinin yılda bir, anabilim dalına rotasyona gelen uzmanlık öğrencilerinin ise rotasyonları sonunda verdikleri geri bildirimleri değerlendirmek ve anabilim dalı akademik kurulunda tartışarak gerekli düzenlemeleri yapmak,
    ğ) Altı ayda bir kez uzmanlık öğrencisi hakkında bilgi, beceri, tutum alanlarında görüş ve kanaatini bildirmek,
    h) Anabilim dalına rotasyona gelen uzmanlık öğrencileri için “eğitici” belirlemek ve karne girişini yapmak,
    ı) Uzmanlık öğrencisinin tez konusu ve tez danışmanı belirleme sürecini uzmanlık eğitimi süresinin ilk yarısı içinde ve Yönetmeliğe uygun olarak gerçekleştirmek,
    i) Tez danışmanının 3 ayda bir tez süreçleri ile ilgili gelişmeleri kaydetmesini izlemek ve gerçekleştirilmesini sağlamak,
    j) Uzmanlık öğrencisinin uzmanlık eğitimini bitirme sürecinin zamanında ve yönetmeliğe uygun olarak gerçekleşmesini sağlamak ile yükümlüdür.
     
     
    Eğitim süreleri ve rotasyonlar
    MADDE 14- (1) Uzmanlık öğrencisi Tıpta Uzmanlık Kurulu tarafından belirlendiği şekilde zorunlu rotasyonlarını tamamlar.
    (2) Rotasyonda verilen eğitimin müfredatı, uzmanlık eğitiminin verildiği ve rotasyonun yapıldığı anabilim dalının akademik kurulu ile ortaklaşa belirlenir.
    (3) Uzmanlık öğrencisinin rotasyonlarda aldığı eğitim, amaç ve öğrenim hedeflerine yönelik hedeflenen tıbbi bilgi, beceri, tutum, yeterlik ve yetkinlikleri içeren uzmanlık eğitimi karnesi yanı sıra objektif yapılandırılmış klinik sınavlar(OSCE), mini klinik sınav, doğrudan uygulama gözlem, tıbbi kayıtlar gibi farklı değerlendirme yöntemleri kullanılarak değerlendirilir. 
    (4) Rotasyonun, herhangi bir nedenle fakülte içinde yapılamaması halinde, gerekçe gösterilerek, ilgili anabilim dallarının akademik kurullarının uygun görüşü, TUEK'in önerisi ve Dekanlık kararı ile fakülte dışında da yapılabilir.
    (5) Uzmanlık öğrencisinin talebi ve akademik kurulun gerekli görmesi halinde rotasyon yapılacak anabilim dalının akademik kurulunun da onayı ile, zorunlu rotasyonların dışında rotasyon yapılabilir. Ancak bu rotasyon, uzmanlık eğitim süresinin uzamasına gerekçe gösterilemez 
    (6) Tıpta uzmanlık öğrencileri, TUK tarafından belirlenen zorunlu rotasyonlarını en geç yasal uzmanlık eğitimi süresinin bitiminden üç ay önce tamamlamak zorundadırlar. 
    (7) Tıpta uzmanlık öğrencileri uzmanlık eğitimlerinde yapmak zorunda oldukları rotasyon alanlarının uzmanı iseler, o rotasyonları yapmış sayılırlar.
     
    MADDE 15-(1) Uzmanlık eğitimi süreleri ve birim dışı zorunlu rotasyonlar TUK tarafından belirlenir. Senelik izin ve bilimsel içerikli toplantılar için verilen izin süreleri hariç olmak üzere, uzmanlık eğitiminde fiilen geçmeyen süreler (istirahat raporu, ücretsiz izin, refakat izni, doğum öncesi ve sonrası raporları vb.) uzmanlık eğitimi süresinden sayılmaz ve uzmanlık eğitimi süresine eklenir.
    (2) Birim içi rotasyonlar ve süreleri eğitim gereksinimine göre anabilim/bilim dalının akademik kurulu tarafından belirlenir.
     
    MADDE 16-(1) Rotasyon eğitiminde başarısızlık durumunda rotasyon eğitimi tekrarlanır ve bu süre uzmanlık eğitimi süresine eklenir. Tekrarlanan rotasyon eğitiminde de başarısızlık durumunda rotasyon eğitimi başka bir kurumda son kez tekrarlanır ve süresi uzmanlık eğitimi süresine eklenir. Bunda da yetersizlik alan tıpta uzmanlık öğrencisinin uzmanlık eğitimi ile ilişiği kesilir.
     
    Uzmanlık eğitiminin takibi 
    MADDE 17-(1) (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2) Göreve yeni başlayan tıpta uzmanlık öğrencileri için İEÜTF TUEK ve afiliasyon anlaşması yapılmış olan hastane tarafından uyum programı düzenlenir.
    (2) (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2) Öğrenciler İEÜTF tarafından kendilerine tanımlanan eğitim programlarını tamamlamak ile yükümlüdür.
    (3)Tüm duyurular ve iletişimler kurum tarafından sağlanan “@ieu.edu.tr” uzantılı her öğrenciye özel e-posta adresi üzerinden yapılmaktadır.
    (4) (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2)Tıpta uzmanlık öğrencisi İEÜTF Dekanlığınca ve İEÜ Rektörlüğünce yapılacak duyuruları takip etmek ve uygulamak ile yükümlüdür.
     
     
    Uzmanlık eğitimine devamlılık ve kurum değiştirme 
    MADDE 18- (1) Uzmanlık eğitimine devam ve kurum değiştirmede Yönetmeliğin ilgili maddeleri esas alınır.
     
    Tıpta Uzmanlık Eğitimi Komitesi’nin (İEÜTF TUEK) oluşumu ve toplanması
    MADDE 19-(1) İEÜTF TUEK; uzmanlık eğitimi veren anabilim dallarının başkanları ve uzmanlık öğrencisi temsilcilerinden oluşur. Komite çalışmalarına, gerektiği takdirde anabilim dallarının uzmanlık program koordinatörlerini davet eder.
    (2) TUEK, Fakültede uzmanlık eğitimi sürecinin geliştirilmesinden Dekanlık adına sorumludur.
    (3) Komiteye Dekan veya görevlendirilen Dekan Yardımcısı başkanlık eder.
    (4) Üyelerin görev süresi üç yıldır. Görev süresi dolan üye(ler) yeniden görevlendirilebilir.
    (5) Komite en az üçte iki çoğunlukla toplanır.
    (6) Komite, komite başkanı ile düzenli olarak en az üç ayda bir kez olağan olarak toplanır.
    (7) Komite, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve katılanların oy çokluğu ile karar alınır.
    (8) Komite toplantıları, katılan üyelerin imzaladığı toplantı tutanağı ile kayıt altına alınıp, dekanlıkta arşivlenir.
    (9) Kurulun sekretarya hizmetleri, Dekanlığa bağlı sekreterlik tarafından yürütülür ve toplantı gündemi dahil olmak üzere tüm duyurular kurumsal e-posta aracılığı ile iletilir.
    (10) Anabilim dalı uzmanlık eğitimi program koordinatörü ve Uzmanlık Eğitimi Uyum Eğitimi Programında görev alan öğretim üyeleri, ilgili konularda toplantılara davet edilebilir.
     
    İEÜTF-TUEK görev ve yetkileri 
    MADDE 20- (1) İEÜTF TUEK’in görev ve yetkileri aşağıdaki şekildedir:
    a) İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi özelinde müfredat çalışmalarını Tıpta Uzmanlık Kurulu (TUK) ve Tıpta Uzmanlık Kurulu Müfredat Oluşturma ve Standart Belirleme Sistemi (TUKMOS) ile düzenlemek ve koordine etmek,
    b) Eğitim programlarının çekirdek eğitim müfredatına uygunluğu denetlemek,
    c) Anabilim dallarında tıpta uzmanlık öğrencilerinin eğitim, öğretim ve uygulama çalışmalarının düzenlenmesi ve yürütülmesini organize etmek,
    ç) (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2)Tıpta uzmanlık öğrencisi uyum programı eğitimlerini planlamak ve uygulanmasını sağlamak,
    d) Hasta güvenliği ve kalite eğitim programının yürütülmesini sağlamak,
    e) Eğitim programlarının değerlendirilmesine uygun yöntem ve araçları önermek ve gerektiğinde uygulamalarına yardımcı olmak,
    f) Eğitim programlarının iyileştirilmesi için veri sağlamak ve değerlendirmek,
    g) Eğitim programlarının işleyişini değerlendirmek ve izlemek, gerekli düzenlemeleri önermek ve takip etmek,
    ğ) Danışmanlık sürecinin düzenlenmesi ve etkin olarak uygulanmasını sağlamak,
    h) Uygulamalar için gerekli yönerge, uygulama esasları, iş akışları ve görev tanımlarını oluşturmak ve güncellemek,
    ı) Her eğitim‐öğretim yılında uzmanlık öğrencilerinden geri bildirim alınmasını ve değerlendirilmesini sağlamak, 
    i) Tıpta uzmanlık öğrencileri ile ilgili ortaya çıkan sorunların giderilmesi konusunda destek sağlamak, görüşmeler yapmak ve Dekanlığa yıl sonu raporu hazırlayarak bilgi sunmaktır.
     
    Anabilim dalı uzmanlık eğitimi komitesi 
    MADDE 21- (1)Uzmanlık eğitimi komitesi, anabilim/bilim dalı başkanı ve program koordinatörü olmak üzere en az iki kişiden oluşur.
    (2) Uzmanlık öğrencileri uzmanlık öğrencisi temsilcisi ile komitede temsil edilirler.
    (3) Komiteye anabilim dalı başkanı veya ilgili program koordinatörü başkanlık eder.
    (4) Üyelerin görev süresi üç yıldır.
    (5) Uzmanlık eğitimi komitesinin görevleri şunlardır:
    a) Her uzmanlık öğrencisine eğitiminin ilk ayında danışman öğretim üyesi atamak,
    b) Her uzmanlık öğrencisine eğitiminin ilk yarısında tez danışmanı atamak,
    c) Anabilim dalının, Tıpta Uzmanlık Kurulu tarafından belirlenen çekirdek eğitim müfredatına dayalı genişletilmiş eğitim müfredatını hazırlamak ve gözden geçirerek yenilenmesini sağlamak,
    ç) Uzmanlık eğitimi sırasında farklı anabilim / bilim dallarında yapılan rotasyonlarda verilen eğitimin müfredatını, rotasyonun yapıldığı anabilim / bilim dalı ile ortaklaşa hazırlamak,
    d) Uzmanlık öğrencisinin eğitimi süresince anabilim / bilim dalının farklı birimlerinde (iç) ve farklı anabilim dallarında (dış) yapılacak rotasyonların yürütülmesini organize etmek,
    e) Uzmanlık eğitimi karnelerinin uygun şekilde doldurulmasını denetlemek,
    f) Anabilim dalında uzmanlık eğitiminin uygulanması sırasında karşılaşılan sorunların çözümü için görüş bildirmek,
    g) Öğrencilerin yıl sonu değerlendirmelerini yapmak ve TUEK’e raporlamak.
     
    Uzmanlık eğitimi süreçleri 
    MADDE 22- (1) Danışman öğretim üyesinin belirlenmesi: Anabilim dalı başkanı her uzmanlık öğrencisinin göreve başlaması ile birlikte, danışman öğretim üyesini belirler. Bu durum ilgililere yazılı olarak bildirilir. Bu uygulama rotasyona gelen uzmanlık öğrencisi için de geçerlidir.
    (2) Tez danışmanının belirlenmesi: “Tez Danışmanı” uzmanlık eğitimi süresinin ilk yarısında anabilim dali uzmanlık eğitimi komitesi tarafından, öğrencinin görüşü de alınarak belirlenir.
    (3) Çalışma rehberinin verilmesi: Uzmanlık eğitimine başlayan her uzmanlık öğrencisine “Anabilim Dalı Tıpta Uzmanlık Öğrencisi Çalışma Rehberi” verilir. Bu rehberde “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği”, “İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönergesi”, “İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıpta Uzmanlık Eğitimi Politikaları”, “İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Yazım Kılavuzu", “Anabilim Dalına Özgü Açıklamalar”, “Anabilim Dalı Genişletilmiş Uzmanlık Eğitim Programı" ve uyum eğitimi programı yer alır.
    (4) (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2)  Uyum Eğitim Programına Katılım: Uzmanlık öğrencisi uzmanlık eğitimine başladığında, İEÜTF Dekanlığı ve afiliasyon anlaşması yapılmış olan hastane Başhekimliğinin ortak hazırladığı, kurumu ve uzmanlık eğitim sürecini tanıtıcı bilgiler, yasal sorumluluklar, mesleki gelişim, iletişim, deontoloji, hastane enfeksiyonu, hasta ve iş güvenliği kalite geliştirme, laboratuvar güvenliği gibi konuların yer aldığı uyum programına katılır. Kursa katılım zorunlu olup sertifika ile belgelendirilerek belge, uzmanlık öğrencisinin kişisel dosyasında tutulur.
    (5) Uzmanlık eğitimi karnesi: Eğitime başlayan her tıpta uzmanlık öğrencisi için genişletilmiş eğitim müfredatında yer alan kuramsal ve uygulamalı etkinlikler, akademik faaliyetlerin kaydedileceği bir karne oluşturulur. Karne içeriğindeki eğitim ve uygulamaların çekirdek eğitim müfredatına ait olan kısmının uzmanlık eğitimi süresi içinde tamamlanması zorunludur. Uzmanlık eğitimini tamamlayanlara eğitim karnesinin onaylı bir örneği verilir. Karnenin tamamlanmasından tıpta uzmanlık öğrencisi sorumludur.
    (6) (Değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2) Uzmanlık Tezi: “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği” gereği her Ana dal uzmanlık öğrencisi bir tez hazırlar. Tez konusu uzmanlık öğrenciliği süresinin ilk yarısında belirlenmiş ve tez danışmanı atanarak adaya bildirilmiş olmalıdır. Tez konusu anabilim dalı akademik kurulunda, kurul tarafından belirlenmiş tez konuları arasından uzmanlık öğrencisinin talebi dikkate alınarak belirlenir ve Dekanlığa bildirilir. Tez çalışması etik kurul onayı alındıktan sonra başlatılır. Tez, tez danışmanı tarafından üç ayda bir değerlendirilerek, gelişim süreci karne sistemine girilir. Tez süreci içerisinde tez danışmanı tarafından olumsuz rapor verildiğinde, anabilim dalı akademik kurulu ve Anabilim Dalı Başkanlığı tez süreci ile ilgili düzeltici önerilerini TUEK ve Dekanlığa iletir.
     
    Eğitimin değerlendirilmesi 
    MADDE 23– (1) Değerlendirmenin amacı, uzmanlık öğrencilerinin eğitim sürecindeki kazanımlarının beklenen düzeyde olup olmadığını saptamak, öğrenci ve öğretim üyelerine öğrencilerin gelişimleri hakkında geri bildirim sağlamak ve aynı zamanda program hedeflerine ne kadar ulaşılabildiğini ortaya koymaktır. Uzmanlık eğitiminin mevcut yasal mevzuat yanı sıra sistematik ve objektif ölçütlerle de değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Uzmanlık öğrencileri süreç boyunca ve sürecin sonunda kuramsal ve uygulama bileşenleri olan sınavlarla bilgi, beceri ve tutum öğeleri açısından değerlendirilir.
    (2) Süreç içi değerlendirmeler; 
    a)Uzmanlık öğrencileri için süreç boyunca yapılan değerlendirmeler 6 ay ara ile doldurulan “Uzmanlık Öğrencisi Hakkında Program Koordinatörü Değerlendirme Formu” ile yapılır.
    b)Kıdem geçişlerinde, ilgili anabilim dalındaki tüm uzmanlık öğrencilerinin katılımı ile yapılacak ve soruları uzmanlık alanı ile ilişkili olan, eğitim programı konularını kapsayan, objektif ve güvenilir yöntemlerle hazırlanıp uygulanan sınavın sonucu asistan karnesine işlenir.
    c)Kıdemlilik geçişlerinde eğer sözlü sınav da yapılmak istenirse jüri üyelerini ilgili anabilim dalı akademik kurulu belirler. Oluşturulacak sözlü sınav jürisinde anabilim dalı başkanı ve/veya program koordinatörü mutlaka yer alır.
    ç)Bu sınavlarda her kıdem için beklenen başarı düzeyleri anabilim dalı kurulu tarafından önceden tanımlanır. Uzmanlık öğrencisinden süreç içinde kıdem yükselmesine uygun bir başarı elde etmesi beklenir.
    d)Sınav sonuçları öğrencinin kendisine özel olarak bildirilir.
    e)Ayrıca uzmanlık öğrencisi değerlendirmeleri için bölümün belirleyeceği ara veya ek sınavlar da yapılabilir.
    f)Program koordinatörü Değerlendirme Formuna göre yapılacak inceleme ve değerlendirme sonucunda, bir defa olumsuz not alan uzmanlık öğrencisi, Dekanlık tarafından yazı ile uyarılır. Üst üste iki defa olumsuz not alan uzmanlık öğrencisi için yönetmeliğin ilgili maddesi uyarınca işlem yapılır.
    g)Uzmanlık öğrencisi geri bildirimi: Uzmanlık öğrencileri verilen eğitimi ve eğiticileri yıllık olarak nitelik ve nicelik açısından değerlendirir.
    (3) Uzmanlık Tezi ve Değerlendirilmesi
    a)Uzmanlık eğitiminin ilk yarısında akademik kurul tarafından belirlenen tez danışmanı, eğitimin ilk yarısı dolmadan uzmanlık öğrencisi ile birlikte tez konusunu ve başlığını seçer. Tez konusu ve başlığı, akademik kurula sunulur, onaylandığında karneye kaydedilir.
    b)Konusu, başlığı ve araştırma yöntemi belirlenen tez çalışması için Etik Kurul onayı alınır.
    c)Tez danışmanı, tez konusu, tez başlığı veya araştırma yönteminde değişiklik yapılması halinde, durum onay almak üzere Etik Kurul’a bildirilir.
    ç)Tez çalışması tez danışmanı tarafından izlenir. Üç ayda bir tez gelişme raporu öğrencinin karnesine yazılır.
    d)Tez, en geç uzmanlık eğitimi süresi tamamlanmadan üç ay önce anabilim dalı başkanına teslim edilir. Tezin bu süre içerisinde teslim edilmemesi durumunda tez danışmanı ve uzmanlık öğrencisi yazılı olarak uyarılır.
    e)Tez jürisi, biri tez danışmanı olan üç asil ve iki yedek üyeden oluşur. Tez jürisi anabilim dalı Başkanı tarafından belirlenerek onaya sunulur.
    f)Dekanlığın onayladığı tez jürisi, tezi inceler ve en geç bir ay içinde uzmanlık öğrencisi tezini jüri huzurunda savunur.
    g)Jüri, değerlendirme sonucunu yazılı ve gerekçeli olarak bildirir.
    ğ)Tez savunması başarılı bulunan uzmanlık öğrencisi Yükseköğretim Kurumlarında Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İnternet Üzerinden Derlenmesi Hakkında Kılavuz uyarınca, tezin tam metnini tek bir dosya olarak hazırlar, dijital ortamda kaydeder, Tez Veri Girişi ve Yayımlama İzin Formu ile birlikte Dekanlığa teslim eder.
    h)Uzmanlık öğrencisi, jürinin onayladığı tezi makale olarak da yazar, bu durumda tez danışmanı ile birlikte seçtikleri bir dergiye yayımlanmak üzere gönderir.
    ı)Jüri tezi yeterli bulmadığında eksikliklerin tamamlanması ve gerekli düzeltmelerin yapılması için, uzmanlık öğrencisine altı aya kadar ek süre verilir. Bu sürenin uzmanlık eğitimini aşan kısmı uzmanlık eğitimi süresine eklenir. Eksiklikler ve düzeltmeler daha önce de tamamlanabilir. Tamamlanan tez, aynı jüri üyeleri tarafından yukarıda belirtildiği şekilde değerlendirilir. Tezin kabul edilmesi ve diğer şartların da sağlanması halinde uzmanlık öğrencisi, uzmanlık eğitimini bitirme sınavına girebilir.
    i)Tezin ikinci defa kabul edilmemesi veya eğitim süresinin bitiminden itibaren kabul edilebilir kanuni bir mazeret olmaksızın altı ay içinde teslim edilmemesi halinde, uzmanlık öğrencisinin uzmanlık öğrenciliği ile ilişiği kesilir. İlişiği kesilen uzmanlık öğrencisi, iki yıl içinde aynı tezi ya da uygun görülen yeni bir tezi tamamlayabilir. Bu süre içinde tezini sunmaz veya tezi kabul edilmezse uzmanlık eğitimi ile ilişiği tamamen kesilir.
     
    Uzmanlık eğitimini bitirme sınavı
    MADDE 24- (1) Uzmanlık eğitimi süresini ve rotasyonlarını tamamlayan, çekirdek eğitim müfredatını belirleyen kısmı ilgili program koordinatörü tarafından onaylanan ve tezi kabul edilen uzmanlık öğrencileri, uzmanlık eğitimi bitirme sınavına girmeye hak kazanır.
    (2) Bu kişilerin belgeleri on beş iş günü içerisinde sınav jüri üyeleri, sınav yeri ve tarihinin belirlenmesi için Dekanlığa bildirilir. Belgeleri tamam olanlar düzenlenecek sınava alınır.
    (3) Bitirme sınavları Dekanlık tarafından ilan edilen yer ve tarihte sınav jürisince yapılır. Uzmanlık eğitimini bitirme sınavı jürisi, yürürlükteki yasal mevzuata uygun olarak oluşturulur; karneye kaydedilir. 
    (4) Jüriler, en az üç üyesi sınav yapılan daldan olmak üzere, uzmanlık dalının rotasyon alanlarının veya kurulun uygun gördüğü dalların eğiticilerinden oluşmak üzere beş kişiden oluşur. Jürilerin tamamı sınav yapılan dalın eğiticilerinden oluşturulabilir. Ayrıca iki kişi yedek üye olarak seçilir. Jüri üyeleri kendi aralarından bir başkan ve kâtip üye seçer.
    (5) Uzmanlık sınavı, aşağıda belirtilen biri mesleki bilgi, diğeri uygulama ve beceri sınavı olmak üzere iki aşamada yapılır.
    a) Mesleki Bilgi Sınavı: Aday, jüri tarafından seçilen olgunun anomnezini alır, muayenesini yapar. Teşhis ve tedavisi hakkında yorumlarını sunar. Laboratuvar dallarında jürinin seçtiği konular üzerinde adayın yorumları alınır. Gerektiğinde materyal verilerek uygulamalar izlenir. Mesleki bilgi sınavı yapılandırılmış sözlü sınav şeklinde ve tek oturum halinde yapılır. Her üye, adaya soru sormakla yükümlüdür. Sorular içerik açısından adayın uzmanlık dalındaki bilgisini değerlendirmek amacıyla, ilgili dalın çekirdek eğitim programı çerçevesinde yöneltilir.
    b) Uygulama ve Beceri Sınavı: Uzmanlık dalının özelliğine göre tanı ve tedavi için gerekli olan teknik uygulama ve becerileri ölçmeyi amaçlar.
    (6) Her jüri üyesi hem mesleki bilgi sınavı hem de uygulama ve beceri sınavı için ayrı ayrı olmak üzere 100 üzerinden puan verir. Sorulan sorular ve alınan yanıtlar ve beceri sınavı gözlemlerine ait kontrol listeleri yazıcı üye tarafından kaydedilerek, jüri üyeleri tarafından imzalanır. “Uzmanlık Eğitimini Bitirme Sınavı Tutanağı”na eklenir. Mesleki bilgi sınavı ile uygulama ve beceri sınavında jüri üyelerinin verdiği puanların ortalaması alınır. Sınav tutanağında belirtilerek üyelerce imzalanır. Ortalamalar her iki sınav için de ayrı ayrı 60 ve üzeri ise aday başarılı kabul edilir.
    (7) Girdikleri ilk uzmanlık sınavında başarı gösteremeyenler ya da sınava girmeyenler üç ay içerisinde uzmanlık sınavına tekrar alınır. Bu süre içerisinde uzmanlık öğrencisinin, kadrosuyla ilişiği kesilmez. Girdikleri ikinci uzmanlık sınavında da başarılı olamayanların ya da bu sınava girmeyenlerin, uzmanlık öğrenciliği ile ilişiği kesilir. Bu durumda uzmanlık öğrenciliği ile ilişiği kesilenlere, takip eden altı ay içerisinde jüri üyelerinin ve yapılacağı kurumu Tıpta Uzmanlık Kurulunun belirleyeceği iki sınav için başvuru hakkı verilir. Bu sınavlarda da başarılı olamayanlar ya da sınavlara girmeyenlerin eğitimlerine bağlı hakları sona erer.
     
    Uzmanlık belgelerinin düzenlenmesi ve Üniversiteden ayrılış (Başlığı ile birlikte değişik SK 08.01.2025-544/2025/01-C2)
    MADDE 25- (1)Uzmanlık eğitimini başarı ile tamamlayanların belgeleri Rektörlük tarafından on beş gün içinde Sağlık Bakanlığına gönderilir.
    (2) Uzmanlık öğrencisi, Üniversiteden ayrılmadan önce, usulüne uygun olarak doldurulup onaylanan ilişik kesme formunu Üniversitenin İnsan Kaynakları birimine teslim etmelidir.
     
     
    ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
    Çeşitli ve Son Hükümler
     
    MADDE 26-(1) Bu yönergede yer alan maddelerin öğretim üyeleri ve tıpta uzmanlık öğrencilerine duyurulmasından ve eksiksiz olarak uygulanmasından program koordinatörleri sorumludur.
     
    Yürürlük 
    MADDE 27-(1)Bu yönerge İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Fakülte Kurulu ve İzmir Ekonomi Üniversitesi Üniversite Senatosu tarafından kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.
     
    Yürütme 
    MADDE 28-(1) Bu yönergeyi İzmir Ekonomi Üniversitesi Rektörü adına İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı yürütür. 

     

     


    Bu yönerge 13.11.2024 tarih ve 541-2024/21-C2 sayılı Senato kararı ile yürürlüğe girmiştir.