AKADEMİK DANIŞMANLIK YÖNERGESİ
Amaç ve Kapsam
Madde 1-(1) (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) Bu Yönerge, İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde ön lisans, lisans ve lisansüstü seviyesindeki yükseköğretim programlarında öğrenim gören öğrencilere, akademik başarı durumlarının değerlendirilerek her yarıyılda alacakları derslerin seçiminde ve Üniversite yaşamına uyum, mesleki gelişim ve kariyer konularında yürütülecek danışmanlık süreçlerinin uygulanmasına ilişkin esasları ve danışmanlık yapmak üzere görevlendirilen öğretim elemanlarının görev, yetki ve sorumluluklarını kapsar.
Tanımlar
Madde 2 – (1) Bu Yönergede geçen;
a) Akademik danışman: (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) Akademik danışman olarak görevlendirilen öğretim üyesini veya öğretim görevlisini, çap/yan dal yapan öğrencilerin koordinatörünü,
b) (Mülga SK 20.08.2025-561-2025/18)
c) Danışman onayı: (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) (Değişik SK 25/12/2019-379-A/14 / MHK 15/01/2020-31) Öğrencinin yapmış olduğu ders seçimlerinin Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden onaylanması işlemini,
ç) (Mülga SK 20.08.2025-561-2025/18)
d) (Mülga SK 20.08.2025-561-2025/18)
e) (Mülga SK 20.08.2025-561-2025/18)
f) Akademik birim yöneticisi: (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) İlgili Bölüm Başkanını, Fakülte Dekanını, Yüksekokul Müdürünü, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Müdürünü,
g) Bölüm Başkanı: İzmir Ekonomi Üniversitesi bünyesindeki fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulu bölümlerinin başkanlarını,
ğ) Dekan: İzmir Ekonomi Üniversitesi bünyesindeki fakültelerin dekanlarını,
h) Müdür: (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) İzmir Ekonomi Üniversitesi bünyesindeki yüksekokulların, meslek yüksekokullarının ve enstitülerin müdürlerini,
ı) Rektör: İzmir Ekonomi Üniversitesi Rektörünü,
i) Senato: İzmir Ekonomi Üniversitesi Senatosunu,
j) Üniversite: İzmir Ekonomi Üniversitesini,
k) (Ek bend SK 20.08.2025-561-2025/18) Akademik birim: İzmir Ekonomi Üniversitesi’ne bağlı enstitü, fakülte, yüksekokul, meslek yüksekokulunu,
l) (Ek bend SK 20.08.2025-561-2025/18) Anabilim Dalı Başkanı: İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü bünyesindeki anabilim dalı başkanlarını,
ifade eder.
Dayanak
Madde 3-(1) (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) Bu Yönerge, 2547 Sayılı kanunun 22inci maddesinin (c) bendine, İzmir Ekonomi Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği'nin 31. Maddesine ve İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği 16. maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Akademik Danışmanların Görevlendirilmesi ve Değişiklik
MADDE 4 - (1) (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) Akademik birim yöneticileri, ilgili bölüm başkanının önerilerini gözeterek tam zamanlı öğretim üyeleri/öğretim görevlileri arasından öğrencinin Üniversiteye kayıt olduğu ilk eğitim öğretim yılı başında her bir öğrenci için bir danışman görevlendirir. Akademik yapılanmaları gereği Tıp ve Hukuk Fakültelerinde bölüm başkanları öneride bulunmaz.
(2) (Mülga SK 25/12/2019-379-A/14 / MHK 15/01/2020-31)
(2/A) (Ek fıkra SK 20.08.2025-561-2025/18) Lisansüstü programlarda akademik danışmanlık görevini Anabilim dalı Başkanı yürütür.
(3) (Mülga SK 20.08.2025-561-2025/18)
(4) ERASMUS veya diğer işbirliği protokolleri kapsamında değişim öğrencisi olarak Üniversiteye gelen önlisans ve lisans öğrencilerinin akademik danışmanlıkları Üniversitenin Uluslararası İlişkiler Ofisi Müdürlüğü ile işbirliği içerisinde ilgili bölümün ERASMUS Koordinatörü tarafından yürütülür.
(5) (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) Önlisans ve lisans düzeyindeki öğrencilerin, ÇAP, YDP ve Sertifika Programları kapsamında alınan derslere ilişkin akademik danışmanlık süreçleri anadal akademik danışmanının ve ÇAP, YDP ve Sertifika Koordinatörlerinin işbirliğiyle yürütülür.
(6) (Mülga SK 20.08.2025-561-2025/18)
(7) (Ek fıkra SK 20.08.2025-561-2025/18) Görevlendirilen akademik danışman, fakülte/yüksekokul sekreterleri tarafından Öğrenci Bilgi Sistemine tanımlanır. Danışmanlık görevinin öğrencinin öğrenim süresi boyunca devamı esastır. Zorunlu olmadıkça, akademik danışman değiştirilmez. Gerekli hallerde bu değişiklik görevlendirmeyi yapan akademik birim yöneticisi tarafından yapılır.
(8) (Ek fıkra SK 20.08.2025-561-2025/18) Önlisans ve lisans programlarında öğrenci, Üniversitenin web sayfasında akademik takvimde ilan edilen güz dönemi ders kayıt tarihlerinden en az 15 gün önce, kayıtlı bulunduğu akademik birime geçerli mazeretini bildirmek suretiyle akademik danışman değişikliği talebinde bulunabilir. Öğrencinin talebi, görevlendirmeyi yapan akademik birim yöneticisi tarafından değerlendirilir ve öğrenciye bildirilir.
(9) (Ek fıkra SK 20.08.2025-561-2025/18) Danışman olarak görev yapmakta iken geçerli bir mazereti veya izni nedeniyle bir akademik yarıyıl süresince Üniversitede bulunamayacak veya danışmanlık görevini yürütemeyecek olan akademik danışmanların yerine ilgili akademik birim yöneticisi veya anabilim dalı başkanı tarafından geçici bir danışman atanır. Danışmanın mazeretinin veya izninin bir akademik yarıyıldan uzun sürmesi halinde geçici danışman öğrencinin daimi danışmanı olur. Bunun mümkün olmaması halinde öğrenciye yeni bir danışman atanır.
(Ek madde SK 20.08.2025-561-2025/18)
Akademik Birim Yöneticilerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 4/A-(1) Yukarıda tanımlandığı üzere ilgili akademik görevi kapsamında akademik danışman önerisinde bulunur veya akademik danışman görevlendirir yahut akademik danışmanlık görevini yürütür.
(2) Akademik danışmanlık hizmetlerinin nasıl yürütüleceği, dikkat edilmesi gereken hususlar, yapılacak işlemler hakkında akademik danışmanları bilgilendirir.
(3) Akademik danışmanların, danışman görüşme saatlerini belirleyerek öğrencilere duyurmalarını sağlar
(4) Akademik danışman yüklerini belirlerken sınıf mevcutları, öğretim elemanları sayısı, danışmanlık yapılacak öğrencinin programının seviyesi, varsa idari görevler vb yükleri gözeterek dengeli bir dağılım yapılmasını sağlar.
(5) Her akademik yılsonundaki varsa ilgili bölüm/anabilim dalı kurulu, yoksa ilgili fakülte/meslek yüksekokulu kurul toplantılarında akademik danışmanlık faaliyetlerinin değerlendirilmesini ve varsa akademik danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesine yönelik kararlar alınmasını sağlar; bu yönde üst akademik birimlere önerilerde bulunur. Bu hususlar akademik yıl sonu değerlendirme raporlarında belirtilir.
Danışmanın Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 5- (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18)
(1) Akademik danışmanların görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) (Değişik SK 25/12/2019-379-A/14 / MHK 15/01/2020-31) Danışmanı olduğu öğrencilere üniversite yaşamı boyunca yer alacakları tüm eğitim-öğretim süreçlerini planlamak konusunda danışmanlık yapmak,
b) Her dönem ders kayıtları öncesinde bilgi vermek amacıyla danışmanı olduğu öğrencilerle uygun gördüğü bir yöntemle (yüzyüze toplantı, online toplantı veya toplu mesaj vb.) iletişime geçmek, talep olması halinde ders seçimleri için önerilerde bulunmak,
c) Her dönem ders kayıtları süresince danışmanı olduğu öğrencinin ders seçimlerini kontrol etmek ve onay vermek,
d) Her dönem dersten çekilme işlemi yapan öğrencilerin çekilme işlemlerini kontrol etmek ve onay vermek,
e) Danışmanı olduğu öğrencilere Üniversite yaşamına uyum, mesleki gelişim ve kariyer konularında bilgilendirme ve rehberlik yapmak,
f) Eğitim-öğretim süreçleri ile ilgili yapılanma ve mevzuatı bilmek, takip etmek ve öğrencilere gerekli bilgilendirmeleri yapmak,
g) Gerekli hallerde Engelli Destek Birimi ile iletişimde bulunmak,
ğ) Danışmanı olduğu mezuniyet aşamasındaki öğrencilerin akademik durumlarını, mezuniyet gerekliliklerini yerine getirmek için müfredat dahilinde alması gereken tüm dersleri alıp almadığını ilgili Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden kontrol etmek ve öğrencilere geri bildirimde bulunmak,
h) Lisansüstü programlarda İlgili mevzuata aykırı hallerde öğrenciye bilgi vermek kaydı ile mevzuata uygunluğu sağlamak amacıyla ders ekleme veya çıkarma yapmak,
İzleme ve İyileştirme (Başlık Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18)
Madde 6 - (1) (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18) Akademik danışmanlık görev ve faaliyetlerinin denetimi ve danışmanlık süreçlerinin geliştirilmesine yönelik geri bildirimlerin üniversite yönetimine iletilmesi ilgili akademik birim yöneticisinin sorumluluğundadır. Danışmanlar, her akademik yıl sonunda danışmanlık sisteminin daha etkin çalışması için gerekli gördükleri önerilerini ilgili akademik birim yöneticilerine iletirler ve ilgili akademik birim yöneticileri söz konusu önerileri akademik yıl sonu değerlendirme raporlarına eklerler.
Danışmanlık sisteminde öğrencinin yükümlülükleri
Madde 7- (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18)
(1) Danışmanlık sisteminde öğrencinin yükümlülükleri şunlardır:
a) (Değişik SK 25/12/2019-379-A/14 / MHK 15/01/2020-31) Eğitim-öğretim süreçleriyle ilgili yapılanma ve mevzuat, müfredat ve müfredat değişiklikleri, ders seçimi, ders ekle/sil, dersten çekilme, mezuniyet ve benzeri süreçler hakkında bilgi sahibi olmak ve değişiklikleri izlemek,
b) Öğrencinin eğitim-öğretim süreçlerine dair yapacağı tercih ve uygulamalar kendi sorumluluğunda olduğundan danışmanının bilgilendirme, yönlendirme ve önerilerini dikkate almak,
c) Her yarı yıl en az bir kez danışmanı ile iletişim kurmak,
ç) Ders kayıtlarını ve ekleme bırakma ders kayıtlarını akademik takvimde belirtilen süreler içerisinde Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden yaparak danışmanına onaylatmak,
Ders Kayıtları ve Onay İşlemleri
Madde 8- (Değişik SK 20.08.2025-561-2025/18)
(1) İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde ön lisans ve lisans programlarında öğrenim gören öğrencilerin ders kayıtları ve danışman onayları her dönem başında akademik takvimde belirtilen süreler içerisinde Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine göre Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden yapılır.
(2) İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde tıp fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin ders kayıtları ve danışman onayları her dönem başında akademik takvimde belirtilen süreler içerisinde Tıp Fakültesi Eğitim-Öğretim Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine göre Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden yapılır.
(3) İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde lisansüstü programlarında öğrenim gören öğrencilerin ders kayıtları ve danışman onayları her dönem başında akademik takvimde belirtilen süreler içerisinde Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine göre Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden yapılır.
(4) Ders kayıtları ve onayları Öğrenci Bilgi Sistemi üzerinden yapılır.
(5) Danışmanı tarafından gerekli görülmesi halinde öğrenciler ders kayıt ve onay işlemleri için üniversiteye davet edilebilir.
(6) Dönem ders kayıtları danışman onayı ile kesinleşir. Danışman onayı alınmamış ders kayıtları mali yükümlülükler yerine getirilmiş olsa dahi geçersiz sayılır.
(7) Eğitim-öğretim süreçleriyle ilgili yapılanmaya aykırı ya da belirtilen zamanlar içerisinde onayı tamamlanmamış kayıtlar hakkında danışmanın ve Öğrenci İşleri Müdürlüğü’nün görüşü alınarak Rektörlük’ün işlem yürütme ve değişiklik yapma hakkı saklıdır.
Madde 9 - (1) (Mülga SK 25/12/2019-379-A/14 / MHK 15/01/2020-31)
(Ek Madde SK 20.08.2025-561-2025/18)
Yönerge Değişiklikleri
Madde 9/A – (1) Bu yönergede, İzmir Ekonomi Üniversitesi Senatosu kararıyla değişiklik yapılabilir.
Yürürlük
Madde 10– (1) Bu yönerge, Üniversite Senatosunda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 11 – (1) Bu Yönergeyi, İzmir Ekonomi Üniversitesi Rektörü yürütür.
Bu yönerge 07.01.2013 tarih ve 202/A11 1sayılı Senato Kararı ve 12.02.2013 tarih ve 30/17 sayılı Mütevelli Heyet kararı ile yürürlüğe girmiştir.